Indeks DAX

Mercedes-Benz, Bayer, Adidas, Bosch, Audi, BMW, Puma, VW, Siemens, MAN, SAP, Krupp i mnoge druge, sve su to međunarodno priznati brendovi nemačke industrije. Kada su u pitanju inostrane ekonomije i njihova prepoznatljivost u našoj zemlji, nemačka privreda i njeni proizvodi verovatno su najpoznatiji, pored možda ponekih francuskih i italijanskih proizvoda. Prema Bruto domaćem proizvodu (BDP), koji predstavlja tržišnu vrednost svih finalnih dobara i usluga jedne nacije u određenoj godini, Nemačka deli 3-4. mesto sa Japanom, koji ima 50% veću populaciju. U prvih pet nalaze se zemlje koje su znatno veće od Nemačke, uključujući SAD (četiri puta veće), Indiju i Kinu, najveće zemlje na svetu, koje su svaka po 17 puta veće od Nemačke. 

Indeks DAX

Izvor fotografije: static.dw.com

Mercedes-Benz, Bayer, Adidas, Bosch, Audi, BMW, Puma, VW, Siemens, MAN, SAP, Krupp i mnoge druge, sve su to međunarodno priznati brendovi nemačke industrije.

Kada su u pitanju inostrane ekonomije i njihova prepoznatljivost u našoj zemlji, nemačka privreda i njeni proizvodi verovatno su najpoznatiji, pored možda ponekih francuskih i italijanskih proizvoda.

Prema Bruto domaćem proizvodu (BDP), koji predstavlja tržišnu vrednost svih finalnih dobara i usluga jedne zemlje u određenoj godini, Nemačka deli 3-4. mesto sa Japanom, koji ima 50% veću populaciju.

U prvih pet nalaze se zemlje koje su znatno veće od Nemačke, uključujući SAD (četiri puta veće), Indiju i Kinu, najveće zemlje na svetu, koje su svaka po 17 puta veće od Nemačke.

Ispod je prikazan ovaj rang:


Najveće svetske ekonomije prema BDP-u u 2023. godini prema procenama Međunarodnog monetarnog fonda.


Šta je indeks DAX?

Foto: d112xeqkdfelnt.cloudfront.net

Vrhunska ekonomija kakva je nemačka, može biti izgrađena samo od strane jakih kompanija, poput onih navedenih na početku članka. One su bile te koje su se uzdigle iz pepela posle Drugog svetskog rata, stvarajući fenomen poznat kao „nemačko ekonomsko čudo“.

Nemački ekonomski novinar Frank Mela 1988. godine dolazi na ideju da napravi listu kompanija koje se nalaze na berzi u Frankfurtu, čime je nastao DAX indeks.

Pre tog trenutka korišćeni su indeksi kao što je FAZ, koji je obuhvatao 100 kompanija, ali je u julu 1988. godine predstavljen DAX indeks sa najboljih 30 kompanija sa Frankfurtske berze.

DAX indeks je zaštićena marka kompanije Qontigo Index GmbH, koja je deo Nemačke berze.

DAX 30 postavio je visoki standard koji se ističe na međunarodnom nivou.

DAX indeks, kao izbor najvrednijih kompanija Deutsche Börse, predstavlja barometar nemačke ekonomije, ali i referentnu tačku za mnoge finansijske proizvode.

Trenutno je u DAX indeksu 40 kompanija, koje poseduju 80% ukupnog kapitala svih firmi listiranih na nemačkoj berzi.

DAX indeks nije sam, već ima i svoju širu porodicu. Sledećih 50 kompanija, posle prvih 40 uključenih u DAX, čine MDAX indeks.

Nakon toga, sledećih 70 kompanija čini SDAX indeks.

Najvećih 30 tehnoloških kompanija su uključene u TecDAX indeks.

Ukupno, postoji 19 berzanskih indeksa pored DAX indeksa.

Kurs DAX indeksa je dostupan uživo tokom perioda otvorenih transakcija, na portalu Frankfurtske berze, kako je prikazano ispod:


Zašto je izmenjen DAX indeks?

Foto: Berza u Frankfurtu, izvor: static.dw.com

DAX indeks je osnovan po uzoru na američki indeks Dow Jones Industrial Average, koji je uključivao prvih 30 najvećih američkih firmi. Odatle potiče broj 30 u nazivu indeksa DAX 30.

„Frankfurt nije Njujork“ – počele su da se čuju kritike koje su osporavale način na koji indeks DAX 30 odražava nemačku ekonomiju.

Glavni argument je bio da su američke kompanije zapravo veliki konglomerati formirani od strane više korporacija, dok su kompanije u Nemačkoj još uvek većinom porodične firme.

Konačno, u avgustu 2020. godine doneta je odluka o proširenju indeksa dodavanjem novih 10 kompanija, pa je DAX 30 postao DAX 40.

Za to je Qontigo u novembru 2020. revidirao kriterijume selekcije DAX indeksa, koji su postepeno implementirani od decembra 2020. godine.

U septembru 2021. godine definisan je sastav indeksa od 40 kompanija, predstavljajući okosnicu nemačke berze, DAX 40.

DAX 40 zapravo nije novi indeks, već isti DAX 30, ali prilagođen novim pravilima, što je rezultiralo proširenjem sa dodatnih 10 kompanija.


DAX 30 vs. DAX 40

Izvor fotografije: a.c-dn.net

DAX 40 ugledao je svetlo dana 20. septembra 2021. godine.

Indeks sa novom strukturom, uključujući 10 novih članica, nadmašio je performanse starog DAX 30 indeksa u periodu od novembra 2020. do avgusta 2021. godine (vidi grafikon ispod):

Na narednom grafikonu upoređene su ponderisane vrednosti prvih 10 kompanija u oba indeksa tokom septembra 2021. godine, pri čemu su zelenom bojom prikazane kompanije sa novim udelima u DAX 40. Vredi napomenuti ulazak Airbus-a (AIR), označen crvenim okvirom.

(UN=Uniper, SAP=SAP, SIE=Siemens, ALV=Allianz, AIR=Airbus, DAI=Mercedes-Benz, BAS=BASF, DPW=Deutsche Post, DTE=Deutsche Telekom, ADS=Adidas)

Ponderisani udeli sektora u DAX 30 i DAX 40 prikazani su ispod:

Analiza faktora uticaja („style factor exposures“) prikazana je na sledećem grafikonu. Jedina značajnija razlika bila bi prinos na dividende (yield), ali se kasnije pokazalo da je ta razlika bila prilično ograničena.


Sastav DAX indeksa

Izvor fotografije: responsive.fxempire.com

Da bi neka firma bila izabrana za DAX indeks (u DAX 30 do 2021.g., tj. u DAX 40 nakon te godine), morala je da ispunjava određene kriterijume:

  • Da bude listirana na berzi u Frankfurtu;
  • Da ima operativno sedište u Nemačkoj;
  • Da objavljuje kvartalne i godišnje revidirane izveštaje i ima dvogodišnji profit pre oporezivanja, itd.;
  • Da ima najmanje 10% akcija u slobodnom prometu;
  • Nijedna kompanija ne može imati veći udeo od 10% u DAX indeksu.

Godine 2021. 10 kompanija dodatih u DAX bile su: Airbus SE, Zalando SE, Siemens Healthineers AG, Symrise AG, HelloFresh SE, Sartorius AG Vz, Porsche Automobil Holding, Brenntag SE, Puma SE i Qiagen NV.

Kompanije se ocenjuju mesečno, a na svaka 3 meseca dolazi do promene u sastavu DAX indeksa, pri čemu neke firme izlaze, a druge zauzimaju njihovo mesto.


Lista kompanija (iz novembra 2023.) koje čine DAX indeks  je sledeća:

Aktuelnu listu potražite na internetu i vidite koja je kompanija ušla, a koja izašla iz indeksa.


Kako investirati u DAX?

Izvor fotografije: static.dw.com

Investiranje na regulisanoj berzi može biti jednostavan način za ulaganje, ali je preporučljivo bar minimalno se pripremiti za prve korake na berzi.

Investicija u DAX indeks može se ostvariti putem ETF-ova (fondova kojima se trguje na berzi) ili investicionih fondova (mutual funds). Ovi fondovi mogu 100% replicirati DAX indeks ili sadržati selekcije kompanija koje čine indeks, uz kombinacije sa drugim firmama iz različitih zemalja.

ETF-ovi su dostupni širem krugu investitora, ali bi bilo preporučljivo pohađanje besplatnog kursa o ulaganjima u ETF-ove pre nego što počnete.

Investicioni fondovi se aktivno upravljaju i imaju godišnju naknadu za upravljanje (Total Expense Ratio, TER) koja se obično kreće između 0,08% i 0,16% godišnje, što može uticati na neto dobit.

Još jedna mogućnost je spekulacija o promenama cene DAX indeksa korišćenjem finansijskih instrumenata dostupnih na platformama za trgovanje, kao što su CFD (ugovor za razliku) ili future (prodaja ili kupovina po unapred utvrđenoj ceni). Ovi instrumenti su obično namenjeni profesionalnim trejderima.

Takođe postoji opcija odabira pojedinačnih akcija sa ciljem da se replicira sastav DAX 40 indeksa.


Zašto treba investirati u DAX?

Foto: Berza u Frankfurtu, izvor: de-academic.com

DAX indeks, kao što je ranije pomenuto, predstavlja indeks frankfurtske berze koji uključuje 40 najvećih nemačkih firmi.

DAX indeks, zajedno sa ostalim varijantama, pokriva 8 supersektora nemačke ekonomije, 18 sektora i 35 podsektora, sve integrisano po glavnom kriterijumu kapitalizacije i stalno praćeno naprednom analizom algoritama.

Izvor: Frankfurtska berza

U nastavku možete videti opšte informacije o svim komponentama DAX indeksa:


Koje su performanse DAX indeksa?

Foto: Frankfurt, nemački grad finansija, izvor: cdn.sanity.io 

Hajde da bacimo pogled na grafikon kretanja DAX indeksa, kako ga prikazuje Frankfurtska berza: 


DAX indeks (DAX 30) započeo je sa bazom od 1000 poena 1988. godine, a prema trenutnim podacima, dostigao je preko 15.900 poena.

Vremenska promena u poslednje 3 godine prikazana je ispod:

 Izvor: boerse-frankfurt.de 

Treba napomenuti prinose od oko 20% na jednogodišnjem i trogodišnjem nivou.

Pogledajmo kako je istorijski performirao u odnosu na indekse suseda, kao što su Austrija, Švajcarska, Velika Britanija (FTSE100) i veliki američki Dow Jones: 

Po istorijskom prinosu, DAX se jasno pozicionirao iznad indeksa Ujedinjenog Kraljevstva, Švajcarske i Austrije.

Izgleda da je Dow Jones bio rentabilniji na duži vremenski rok, ali ako suzimo prikaz na poslednjih 5 godina, situacija se menja — oba indeksa su se kretala u sličnom ritmu, kako se može videti ispod: 

Kada se fokusiramo na poslednju godinu, DAX izgleda da je imao nešto bolji učinak od Dow Jonesa: 

Ako želiš da uporediš sa indeksom Euro Stoxx, koji obuhvata 50 najvećih kompanija EU, možeš pogledati sledeći grafikon: 

Umesto zaključka: vrhunske kompanije koje doprinose rezultatima nemačke ekonomije, jedne od najuspešnijih na globalnom planu, čine DAX indeks omiljenim izborom investitora zbog svojih prinosa i likvidnosti.


Mercedes-Benz, Bayer, Adidas, Bosch, Audi, BMW, Puma, VW, Siemens, MAN, SAP, Krupp i mnoge druge, sve su to međunarodno priznati brendovi nemačke industrije. Kada su u pitanju inostrane ekonomije i njihova prepoznatljivost u našoj zemlji, nemačka privreda i njeni proizvodi verovatno su najpoznatiji, pored možda ponekih francuskih i italijanskih proizvoda. Prema Bruto domaćem proizvodu (BDP), koji predstavlja tržišnu vrednost svih finalnih dobara i usluga jedne nacije u određenoj godini, Nemačka deli 3-4. mesto sa Japanom, koji ima 50% veću populaciju. U prvih pet nalaze se zemlje koje su znatno veće od Nemačke, uključujući SAD (četiri puta veće), Indiju i Kinu, najveće zemlje na svetu, koje su svaka po 17 puta veće od Nemačke. 

Consimțământul cookie-urilor GDPR

Folosim cookie-uri pe site-ul nostru web pentru a vă oferi cea mai relevantă experiență, amintindu-vă preferințele și repetând vizitele. Dând clic pe „Accept”, sunteți de acord cu utilizarea TUTUROR cookie-urilor. Cu toate acestea, puteți vizita Setările cookie-urilor pentru a furniza un consimțământ controlat.
Activat Permanent

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul web să funcționeze corect. Această categorie include doar cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului web. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

Cookie-urile publicitare sunt utilizate pentru a oferi vizitatorilor reclame și campanii de marketing relevante. Aceste cookie-uri urmăresc vizitatorii de pe site-uri web și colectează informații pentru a oferi reclame personalizate.

Cookie-urile de performanță sunt utilizate pentru a înțelege și analiza indicii cheie de performanță ai site-ului web, ceea ce ajută la oferirea unei experiențe mai bune utilizatorilor pentru vizitatori.

Cookie-urile analitice sunt utilizate pentru a înțelege modul în care vizitatorii interacționează cu site-ul web. Aceste cookie-uri ajută la furnizarea de informații despre valori, numărul de vizitatori, rata de respingere, sursa de trafic etc.

Modifică